tisdag 7 januari 2014

'' Varför inte ta det bra från andra grenar '' - Arnold Assarsson

 Vore det inte bra att på något sätt få till givna banor i vissa lättare klasser på tävling? 
Man lär sig genom att göra rätt och repetera, inte genom att göra fel och slå sig. Tänk vad bra det vore att kunna träna hemma på samma bana som man ska rida på tävling och när man får till den bra så kan man avancera vidare till nästa bana . Då skulle orutinerade ryttare och hästar känna igen sig lite mer och allting skulle inte behöva bli helt nytt varje gång. Även perfekt för den som vill kliva upp en klass att hoppa en bana som man känner igen.
Tänk som i dressyren, det skulle ju bli ganska förvirrande om de fick ett nytt program i handen när de kommer fram till varje ny tävling. 
Med en given bana skulle man få chansen att åka hem och träna på det som blivit fel, kanske även precis som i dressyren med en bedömning att ge till sin tränare, varför inte sno lite av det som är bra i andra grenar? :) 
 Perfekt för pay and jumps också som får färdiga banskisser. 
Vi slipper dessutom snacket om outbildande banor om det fanns en färdig mall för hur lättare klasser ska se ut. 
Det skulle också vara rätt skönt att veta vad för bana som bjuds när man kommer ut med en fyraåring för att hoppa lätt C. Jag har tyvärr sett några skräckexempel som varit allt annat än utbildande. 
Att ha en färdigskriven bana i de respektive lätta klasserna behöver ju inte heller ta bort freestylandet av banbyggnad, det ena behöver väl inte utesluta det andra? Bara en liten fundering i bilen.. Vad tycker ni? 

1 kommentar:

  1. Helt rätt Eline! Superbra tänk!! Det har jag också tänkt på om jag ska ut med unghästen som jag snart ska börja träna. Hade varit mycket skönare att bara lägga all energi på henne och inte hur banan går. För då är det ju HON som ska lära sig och inte jag. Så tummen upp för den. Seriöst skicka frågan till SVRF! Kul att du uppdaterar din blogg så mkt :-) Har jag något att läsa när jag sitter på jöbbä ;-) Ha det gott och krama Maja! Kram Alexandra

    SvaraRadera