tisdag 9 september 2014

Velvets egna resa

Som jag skrev här omslagen så skulle jag skriva lite om Velvet.
Jag vet inte exakt allt om henne ännu men det jag vet ska ni nu få ta del av! 

Velvet föddes 2006 i samhället "rectory" på Irland hos en stor uppfödare. 
Där kallades hon för "Kedzi". Hon är efter en hingst som heter Bonnie Prince, som jag dock inte hittat någon info om. 
År 2010 blev hon importerad av Ingela Norring, som jag nu haft kontakt med sedan jag köpte henne. 
Ingela hade henne ett kort tag hos sig där hon knappt reds, då var hon på börjad inriden. 
Ingela döpte henne sedan till Rectory's Black Velvet. 
Några månader senare köptes hon av Nina som började rida in Velvet och träna henne lite lättare. 
Vid 2011 skiftet 2012 fick Nina ytterligare en häst och Velvet hamnade i andra hand. Några medryttare senare dök Karin Ljung upp. Karin började träna Velvet några gånger i veckan och började oxå hoppträna lite och 2012 gjorde de tävlings debut i 80/90. Slutet av 2012 hoppade det även någon 1 meter klass. Och alltid hoppade hon allt trots att det var lite bommar som föll ibland. 
2013 flyttade hon med Nina & Karin till Källvikens gård. Karin gjorde 3-4 starter 2013 och den sista på FRK (där jag såg henne för största gången) där hoppade det 110 och hade några bommar ner , med en högt hoppande Velvet och en Karin som gjorde allt för att lyckas styra rätt i velvets höga tempo!
Där efter fick Karin nytt jobb och har även två ur söta små barn som också ville ha tid och kärlek. Så då gick Velvet lite mindre och mest i skogen om jag förstått det rätt. Ungefär där kom jag till stallet med Maja. Maja var i full gång och jag tävlade henne och blev oxå frågad om jag vill rida ut Velvet en gång tillsammans med Nina. Någon månad efter det (november 2013) så blev Maja skadad och då sa Nina och Karin att jag gärna fick rida Velvet Medans Maja blev frisk. Så då började jag rida henne lite och sätta igång henne,
Under vintern red jag nästan henne varje dag i veckan och det var då tanken att hon skulle säljas. Så hon Las ut på annons och några kom och provred. 
Samtidigt krånglade vi fram och tillbaka med Maja och fick beskedet att hon aldrig mer skulle hålla som tävlings ponny eller för den ridning vi ville. Så då kom tanken att vi skulle ha Velvet. Vilket Karin gärna ville. Så jag tog henne på foder efter nyår. Efter ny år blev Nina (ägaren) sjuk vilket krånglade till det hela. Vi viste varken om hon var till salu eller om vi fick ha henne på foder. Karin som då hade en bit av Velvet hjälpte oss och vi beslutade oss för att skriva på kontrakt för att köpa henne. 

Efter det så började vi tävla och gjorde debuten på 90 cm i Gävle. 
Och under sommaren har vi snabbt klättrat i klasserna! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar