måndag 13 juli 2015

Kommer modet i olika vågor?

Tjena tjena!
Hoppas ni har en bättre måndag än vad jag har, hoppas ni har semester eller sommarlov och får vara ute i det fina vädret! 


Tanken var att jag skulle rida Taiyo idag men känner mig fortfarande lite krasslig så vill inte överanstränga mig så jag blir sämre... 

Så satt och slö surfade lite och kollade såklart på en massa tävlingsbilder från Falsterbo, mitt hjärta,  högbo, östersund mm..... 

Och något jag har börjat sett mer och mer är UVEX hjälmar. Dock inte på någon hoppryttare. OM inte de har haft hjälmen från 2012 då UVEX hjälmen ''slog igenom'' 

Jag kommer så tydligt ihåg när jag såg en UVEX live första gången. Jag jobbade hos Arnold Assarsson öven årsskiftet 2011/2012. Jag hade sett de nya hjälmarna på bild men blev då inte speciellt imponerad av deras design.. Och blev det inte heller när jag såg den live...

Efter det blev de väldigt poppulära under 2012. Många bar hjälmen och alla önskade sig den som ny hjälm. Tyckte fortfarande inte om den men började släppa lite i ''hatet'' mot den. 
Och runt 2013/2014 så såg man nästan inte någon ha den längre (upplevde jag det som) 

MEN NU! är den tillbaka. Inte på hoppbanan men där emot på dressyr banorna! 
Nästan alla av mina vänner/bekanta som rider dressyr har under de senaste året gått och köpt sig en uvex ufo hjälm. (tycker de stora luft gallren på framsidan ser ut lite som rymdvarelser) 

Personligen så förstår jag inte grejen med dessa hjälmar. Jag trodde bara det var en liten våg i modet när denna hjälm kom och som det såg ut så gick den ut. Självklart är det många som fortfarande har dem och använder dem MEN jag hade inte sett någon beställt en ny UVEX på över 1-2 år förens ny. Dom populäraste verkar vara den lackade modellen (vilket jag förstår, den är den helt klart snyggaste av dem) 

Men tycker det är så intressant hur ett i detta fall hjälm mode kan komma tillbaka så mycket senare fast i andra grenar av ridsporten. Är det bara jag som tycker detta? 
Har ni sett flera fall som i UVEX hjälmarna? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar