lördag 30 augusti 2014

Förebilder

När jag satt i skolan här om dagen så fick vi olika frågor som vi skulle svara på. En av dem fick mig att tänka till lite extra. och det var..

Hur är en bra förebild

Så tänkte skriva ett lite större inlägg om just förebilder. Över lag men främst inom ridsporten.

Okey, Rolf-Göran begntsson och Malin Baryad är ju inte rktigt förebilder, de är idoler och '' role modells''  skulle jag mer vilja säga. En förebild tycker jag är någon man ändå känner, eller känner till lite grann. Någon man kan följa men kanske samtidigt inte någon man står allt för nära? Vad tycker ni? 

Kan ju börja själv..

Vem/vilka var mina förebilder när jag var yngre?

Jag hade fler som förebilder när jag började rida och under mina fösrta 7 år.
Nummer ett var ju såklart ens ridlärare på ridskolan som var så duktig. Min var Maya hägg blad som jag såg upp till mycket och älskade att hjälpa henne med allt jag kunde. Hon var den förebilden och den personen som fick mig att vara på ridskolan varje dag!

Men den förebilden som var högst ( som när jag var 7-11 var mycket coolare än Malin Baryad var Linda. Linda och hennes ponny No Mercy. dom var hur coola som helst och då och då fick jag följa med dem ut på tävlingar. Maja vågade jag ju dock inte pyssla med själv men stod alltid och kollade på allt Linda gjorde och försökte göra precis lika.
Linda har fortsatt varit en förebild för mig och är fortfarande. 
Jag tyckte Linda var så häftig som tävlade så högt och så fartfyllt. Linda (tillsammans med mamma Ingrid) var ju den som fick mig att ta ridningen ytterligare ett steg med att skaffa egen häst och att ta ridningen vidare från ridskolan. 

Hur är man en bra förebild?


Alla vet kanske inte att det är förebilder för barn eller ungdomar. 
Men något jag alltid brukar försöka tänka på är att alltid låta dom som ser upp till en Få vara med, Få kolla på och få fråga. Att alltid vara trevlig och lugn bland yngre barn/ Ungdomar, ja vuxna med såklart. Att uppföra sig på ett bra sätt.

Hur är en dålig förebild?

Vad jag inte tycker man ska göra är att stänga ute dem som man märker ser upp till än.
Ignorera inte deras frågor bara för att dom är yngre eller okunniga om något, hur 'dum' fråga det än kan vara. Dum förklara dem inte helt enkelt sett. 
Något man också kan undvika är att tex prata om alkohol, Fester, droger eller annat skit helt enkelt. något jag brukar höra både äldre stall tjejer och vuxna stå och prata om med de allra yngsta. en 10 åring ska inte behöva höra sådant. 


Jag vet själv att jag varit en förebild för många av barnen på ridskolan under många år. Både för dom som varigt lite äldre och det yngre. '' Mina små stall tjejer'' som jag kallar dem. Nu har dom flesta vuxit och är en meter längre än mig men, många av dem kommer ofta fram och tackar för att jag var så snälla mot dem när de var yngre, lät dem vara med och följa med på tävlingar och träningar. Och det känns jätte bra att få varit en viktig person i deras början av rid karriären .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar