lördag 27 september 2014

Bllev ponny tävling idag?

Var och kollade på Ester på Mysan och Hanna och Moonlight idag, tävling på klubben, lokal.
Det gick super bra för hanna som tog hem två raka segrar! Super kul att mitt arbete gjorde någon nytta! :) 
Ester red jätte bra men Mysan (dum som den ponnyn är ) stannade mitt i banan och bara började stegra och backa.. helt utan anledning... Hemsk är hon mot stackars ester som är så duktig och tålmodig! 
Kollade också såklar på alla andra kompisar och tod och hejade som bara den! 
Till andra klassen var Ester både trött och ledsen och en bit in i klassen så ville hon verkligen inte rida och frågade om vi kunde göra ett ryttar byte och om jag kunde rida henne, vilket jag såklart sa ja till! 
Snabbt bytte vi om och jag (som aldrig ridit mysan) började rida fram och känna på henne.
Problemet är inte det att hon stannar eller jävlas på framridningen, det är på banan det händer. När man korstar ihop henne så börjar hon stanna och hoppa på slället och backa.. Så jag sa bara att nu jädrar får hon hålla kolla på fötterna. Jag skulle komma över några hinder och undvika stopp mitt i banan. Första hindret stoppade hon på och ville tjura ihop men han få fram henne. Om igen och vi var ingång. Nu var det bara att gasa och styra. kommande 3 hinder gick bra men efter en lång sträcka och hinder vid utgången så började hon tjura. hon han aldrig backa utan det blev två '' motor stopp'' framför hindren. Tyvärr ledde ju det till en uteslutning men det var bara en test inför kommande vecka. 
Planen har varit att jag skulle starta henne i svärdsjö om en vecka. för att se om hon kan fungera, annars säljer det henne. Just för att jag inte är rädd för fart eller för att vara tuff. 
Så vi körde bara ett litet prov nu idag. nu vet jag hur hon beter sig och kan förhoppnigs vis nästa vecka göra något åt det.

Mysan som hon kallas är på ett sätt väldigt lik Maja men ändå olik med tanke på '' skit beteendet''
Men annars mycket fart och fläckt och ett humör! Och jag saknar verkligen den typen av häst!
Mysan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar